%100 Deterministik Evrende Özgür irade

Ben mümkün olduğunu düşünüyorum. %100 determinisik bir evrende atomları, parçacıkları bilardo topları gibi düşünebiliriz. Evrendeki tüm atomların, parçacıkların yönlerini ters çevirir ve geri sarım yaparsak evrenin başına varırız. Demek ki evrenin başında evrenin tüm tarihinin bilgisi saklıdır. İşte böyle bir deterministik evrende Tanrı evrenin başını planlamak suretiyle evrenin geleceğini de planlanmış olur. Çünkü evrenin başındaki herhangi bir halin gelecekteki karşılığını o bilir. Tanrı ilk domino taşını devirerek son domino taşını da devirecek olan zincirlemeyi başlatır. Burada dikkat edilmesi gereken nokta ilk deviriş anı’dır. Ne kadar domino’ların birbirlerini devirişleri zorunlu olarak gerçekleşse de ilk deviriş Tanrının isteğiyledir. İlk domino taşı haricindeki taşların devrilme hızı kendilerinden önceki taşın devrilme hızına bağlıdır. Yalnızca tek bir taş vardır ki devrilme hızı doğrudan Tanrı’nın devirme hızıdır. İşte bu ilk taşın devrilme hızının keyfiyeti gibi evrenlerin başları da esnektir. Yani evrenin başı müdahaleye açıktır, Tanrı arzuladığı gibi tasarlar. Mantıksal olarak ifade edersek: Tanrı farklı farklı deterministik evrenler yaratabilir. Demek ki ilk hal alternatifliliğe sahiptir.

Özetle evren ne kadar %100 deterministik olsa da hiçten gelen bir evrenin ilk vücud buluşu deterministik olamaz.

Gelelim özgür irade konusuna. %100 deterministik bir evrende bizim özgür irademiz ancak bu ilk vücud buluşa müdahale ile olabilir. Yani şuan yaşayan bizler bedenen buradayken ruhen evrenin başında seçim yapar gibiyizdir. İnsansal bir bakış açısıyla evrenin başı kuruluş aşamasındadır. Kafa karıştırmadan şöyle denilebilir: Evrenin başının tasarımı Tanrı-ruh işbirliğiyle olur. (İlk taşın devrilme hızına biz de müdahil oluruz)

Ek. Bazı arkadaşlar evrenin başındaki seçimin şuanı etkilemesinin determinizmi zaten yok edeceğini söyleyerek eleştiri getirdiler. Lakin ben böyle bir şey demiyorum. Dediğim sadece şu: ruhun hissettiği ile şuanki bedenimin seçimi birbirine tekabül eder. Ruhun hissettiği evrenin başıyla ilgiliyken bedenimin seçimi şuanla ilgilidir. Aralarında nedensel bir ilişki olmasa da bu iki fenomen Tanrı tarafından eş zamanlılık yanılsamasıyla bir aradaymış gibi gözüktürülür.

Ek. Leibnizciler tarafından buna benzer bir görüş savunuluyormuş.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s